James „Jim“ Clark Jr.
(1936.03.04. - 1968.04.07)
Születési hely: Kilmany, Scotland, UK
Helyi rally versenyzéssel kezdte karrierjét egy Sunbeam-Talbot volánja mögött.
Nemzeti versenyeken 1958-tól vett részt, Jaguar D-Type autóval. 33 versenyből 20-at nyer és nyolcszor második lesz. A Scottish Speed Championship fölényesen nyerte. Ebben az évben megismerkedik a Team Lotus tulajdonosával Colin Chapman-el.
1959-től már a Lotus csapat tagja. A Lotus Elite autóval 23 győzelmet szerez.
1959 és 1961 között háromszor indul a Le Mans-i 24 órás versenyen, legjobb eredményét 1960-ban éri el egy Aston Martin DBR1/300-as versenyautóval, Roy Salvadori csapattársaként.
1960-ban mutatkozik be a Formula-1-ben, természetesen Colin Chapman csapatánál.
1963-ban megszerzi első világbajnoki címét, majd 1965-ben a 2. vb címet is begyűjti.
1963-ban indul először az észak-amerikai kontinens USAC versenyein. Első versenyét Indianapolis-ban futja, ahol rögön a 2. helyen végez, Colin Chapman Lotus-Ford versenygépével. Ezután még rajthoz áll az augusztusi Milwaukee-i versenyen, amelyet pole-ból indulva megnyer. Következő versenye a szeptemberi Trenton-i, pole-ból indul de egy törött olajcső miatt kiállni kényszerül.
1964-ben két versenyre nevez a Lotus csapattal. Indianapolis-ban megszerzi a pole-t, de a verseny az autó felfüggesztése eltörik, így a versenyt nem tudja befejezni. A szeptemberi Trenton-i versenyen ugyancsak Műszaki hiba kényszeríti a verseny feladására.
1965-ben a 2. helyről indulva elhódítja az Indy500 trófeáját, megszerezve a dicsőséget magának és a Lotus csapatnak.
1966-os Indianapolis-t egy újabb 2. hellyel zárja.
1967-es Indy500-on csak a 16. rajthelyet szerzi meg, és a verseny is rosszul sikerül, az autó a 35. körben kileheli lelkét. Még rajthoz áll a Riverside-i versenyen de ugyancsak műszaki hiba miatt kiállni kényszerül.
1968-ra leadják a nevezést a május végi Indy-re, de részt venni nem tud a versenyen.
1968 Április 7-én a Hockenheimring-i Formula-2-es versenyen szenved halálos balesetet. Az első verseny 5. körében letért a pályáról és a fáknak ütközött. A skót nyak- és koponyatörést szenvedett, még a kórházba érkezés el?tt elhunyt. A baleset pontos oka máig sem ismert, legnagyobb valószín?séggel a hátsó kerék defektje okozhatta a balesetet.
USAC rajtok: 9
USAC győzelmek: 2
USAC pole: 3
Inianapolis 500 győzelem: 1965
Címei
1990, Motorsports Hall of Fame of America |